Det vi har märkt är att det inte finns så många Van Conversion i Sverige. Det flesta är andra delar av Europa eller Amerika. Hur går det med bussen? Jodu, vi jobbar på med vår van conversion och vi tar oss närmare målet! Vilket är kul! I lördags (den 4 april), alltså 5 dagar sedan, fäste vi fönstret, sen dess har vi kommit långt! Drömmen om ett riktigt Van life är närmare än någonsin och det (och coronan) är ungefär allt som snurrar i mitt huvud för tillfället! Jag längtar så mycket.
Det är svårt att förklara, men så är det med nästan alla mina projekt… Jag längtar så efter en ”färdig produkt” även fats jag ständigt letar efter nya saker att göra, så troligtvis är det pysslandet och grejandet jag gillar.. Jag längtar till vår färdiga buss och tills vi får börja bygga, men samtidigt vill jag inte sluta greja på, make sense?
DAG 6 – VAN CONVERSION – Fästa fönster!
Då vi gjorde ett riktigt kap gällande husvagnsfönster var vi så lyckliga att det både gick bra att kapa i bilen men också att det var så stort! Vi kommer absolut inte ångra oss angående fönstervalet! Vi köpte ett begagnat fönster via en husvagnsförsäljare för ett rabatterat pris. I lördags fäste vi det! Minsann spännande!
Vi använde oss utav vindrutetätning, länkar den här. Vi snålade INTE! Eftersom ”kassetten” inte har någon insida, som man fäster ihop ruta och ram, så bestämde vi oss för att limma den! Sedan när vi kommer bygga vår ram runt fönstret så kommer vi eventuellt skruva fast dom i varandra! Vi är mycket nöjda med fönstret!
(På insidan knöt vi fast det för att få tryck och på utsidan tejpade vi medans det torkade ????)
DAG 7 – VAN CONVERSION – fortsätta rostlaga….
Denna rost verkar aldrig ta slut… vi är kanske helt enkelt för noga… ni kan läsa mer om hur vi rostlagar på mitt tidigare Van life/Van conversion inlägg.
DAG 8 – SHOPPING
Måndag och ledig dag! Det betyder shopping. Kanske inte den shopping man är van vid men ändå shopping. Vi har nu kommit till de stadiet då det är dags för isolering! (backar tillbaka bandet..) När vi rev den gamla isoleringen så var det cellplast/frigolit, och inte isoleringsull. DEt var något som vi ville fortsätta med då dessa är mycket mer fukttåliga! Eftersom vi har ett blandat klimat, och hos oss mycket minusgrader fram och tillbaka, är det viktigt att man tänker på fukten!
Vi har valt att dels sätta in en takfläkt, ha en luftspalt mellan isolering och panel (vilket vi ännu inte gjort men kommer) samt gjort små dränerings hål i golvet. Vi har funderat fram och tillbaka och pratat med olika personer inom olika områden för att komma fram till vad som blir bäst. Det vi vet garanterat vid detta laget är att Cellplast XPS är det absolut bästa alternativet för oss. Det är däremot svårt att hitta något proffs inom ”Van Conversion i Sverige” så man får ringa runt i olika kategorier som tillexempel specialbygg, snickare, målare osv osv.
Vi fick riktigt bra service ifrån alla såklart men ett företag, S Karroser, som specialbygger husvagnar/husbilar/lite allt möjligt tog sig an projektet och gav oss bra råd. Ni hittar dom här. Skulle säga att om ni har frågor gällande Van Conversion i Sverige är detta företagen som ni ska ringa ????
Vi åkte till K-Bygg i Umeå för att införskaffa oss all material, då vi inte kunde bestämma oss gällande panelen så kommer vi vara tvungna att ta en till tripp framöver, däremot kammade vi hem XPS isolering och träläkt. De flesta Van Conversion i Sverige som vi sett har använt sig av XPS cellplast isolering och den drar varken till sig fukt eller röta vilket är riktigt bra! Då vi har ett sådant klimat här blidast det mycket kondens. Man måste dels ha en lösning för kondensen att ta sig ut och samtidigt som alternativt om den är kvar ska tåla fukt!
DAG 9 – VAN CONVERSION – Städdag!
Då bussen är pretty old, var det rätt så skitigt under golvet vi tog lös, och efter vi rostlagat och grejat var det mycket smuts! Vi blåste först bort allt damm med en lufttryck och sedan spolade rent golvet med högtrycksmaskinen, borstade och gnuggade med såpa så den luktade gott ???? Man måste ta hand om PastellPärlan ????
På tal om namn… det är pastellfärger jag tänkt på även om jag tycker det natur tonerna/tjocka träslag är så snygga! Däremot har jag sett att det allra flesta bygger sina bussar så, gärna vita väggar och med naturmaterial, mycket rustika träslag, och jag tycker det är sååå snyggt! Men jag vill att våran buss ska sticka ut och jag vill bygga något som är annorlunda, nått som folk kommer känna igen!
Jag vill att när man tänker på Van conversion i Sverige eller campingbussar ska våran sticka ut, vill inte ha som alla andra utan jag vill ha en pastellkaramell. (Älskar dock bussarna som byggs med endast eller blandat med stora fina trämaterial, det är så fint!) (måste tillägga att vi kommer blanda lite pastell och trä då vi köpt ekgolv och en ek-bänkskiva… ville ha det bästa av båda)
DAG 10 – ISOLERING
Dags för isolering… Vi började med att klippa ut och fästa dämppapp på väggar och ställen där vibrationen kan vara hög! Detta för att minska skrammel och onödigt ljud. Den värmeisolerar också lite. Sedan skulle vi fram med Xps plasten och göra bitar. Vi köpte dämppappen från Biltema, finns säker mycket bättre men vi chansade på denna.
Kan säga att det var faktiskt lite klurigt, att såga till bitar som passade i alla ”luckor” (Ni kommer se bilden sen). Däremot väldigt kul! Vi mätte och sågade ut, klämde fast bitarna för att få dom att fastna. Vi försökte täcka så mycket av ytan som möjligt med XPS plasten då vi ville isolera mest med den, sen på ytorna emellan och för att täta runtom kommer vi använda oss utav fogskum ????
DAG 11&12 – FOGSKUMMA
Vi använde oss av fogskum ifrån Illbruks, som är resistent från röta, värme, vatten osv. För oss har det varit viktigt att göra det så noga som möjligt så att vi inte kommer behöva oroa oss över fukten/kondensen… Dock har det varit svårt att hitta information om det då det inte finns så många van conversion i Sverige. Vi har hittat en blogg som vi kikat på, ni hittar den här. Tycker ni att det hade varit roligt att jag gjorde liknande som dom när vi är klara? Grundliga inlägg om varje steg, såsom rostlagning, isolering osv?
Alla springor mellan Xps:en har vi fogskummat och alla utrymmen som inte går att nå har också fått lite isolering i form av fogskum. Nästa steg kommer vara att mäta och måla reglarna som ska sitta i balkarna. På dom ska vi sedan skruva upp panelen ????
Jag hoppas vår bussförvandligen kommer sticka ut gällande Van Converison i Sverige, det hade varit så roligt! ????
/EB