Hej å hopp du å din knopp! Innerpanel i van kan kännas som en omöjlighet då både materialet rör på sig men också då man måste tänka på fukten! jag tänkte berätta idag hur vi gjort samt hur långt vi kommit. Innerpanel i van är mer än möjligt. När man utför en Van Conversion är det viktigt att tänka på vikten.. för oss är fallet att vi får lasta för 900kg, bussens totalvikt får inte överstiga 3500kg! Lastutrymmet är det vi kommer kalla för ”bo del”.
Här kan ni läsa om vad vi gjort hittills.
Innerpanel i van – tungt!
Ett som är säkert är att panelen är tung… Den som vi valde att använda var en robust innerpanel som är 1,5 cm i tjocklek vilket gör att vid 60-70 plankor blir det några kilon. Så det är absolut något att hålla koll på! Vi har räknat på det och vi håller tummarna för att när bussen är färdig inte ska överstiga, det kan var på håret men vi hoppas på det bästa!
Det vi har gjort är att måla varje bräda med en lasyr på undersidan, dock så är den skåror i brädan under och på många ställen åkte inte färgen in överallt. Därför har vi fått efter vi kapat en bräda, ha ett målarbord i bussen och gått med pensel in i varje skåra ???? Vi gör det verkligen noga! Tror inte att det är så många som gör så, men för oss känns det viktigt och bättre att vi vet att allt obehandlat trä är skyddat mot fukt.
Vi har jobbat på vid 5 tillfällen och kämpat med vår innerpanel i van! Jag tänkte göra en sammanfattning!
DAG 21 VAN CONVERSION – ett runt hörn?
Då vi tagit oss över fönstret och upp mot första hörnet stötte vi på ytterligare med problem! Då bussen är rundad och med en rätt så skarp vinkel testade vi två olika sätt! Det första sättet var att sätta ihop två skivor av innerpanelen och göra en större lutning på hörnet, men då blev det inget stabilitet bakifrån utan plankorna kunde röra på sig..
Andra alternativet var att klyva en bräda och göra hörnet 90 grader. Då blev det minsann stabilt och plankorna kunde inte rör sig. Man måste även tänka på vibrationer och oljud när man bygger bussen. Detta alternativet blev bäst, dock inte snyggast så vi får se ifall vi gör om de sen ????
DAG 22 – VAN CONVERSION INNERPANEL I VAN – ventilationsfläkt och spottar
Vi fortsatte lägga panelen och nu kom vi till fläkten. Där blev det också lite mixter men ändå hyfsat lätt! Vi använde oss utav en mall och kapade den med hjälpa av sticksågen. Hålet runt ventilationsfläkten blev perfekt! Däremot gick inte fläkten nog långt ner så vår innerpanel i van täckte som? Ni ser bättre på bilden nedan… Där kommer det bli att göra någon form av lösning av list eller liknande… Mamma tipsade även om att man kan använda ett tjockare rep vilket jag kikade på och det var supersnyggt!
Ventilationsfläkten är förövrigt riktigt bra! Det är en båt fläkt som är köpt från Biltema, den drivs på solceller! Ni hittar den här.
På bilden ovan ser man tydligt att fläkten inte går nog långt ner.. Där blir det att pyssla lite sen ????
Då vi gjort detta var vi så ivriga på att få fortsätta tills vi kom på att shit, vi måste dra strömmen till våra spottar också?? Haha.. Vi drog strömmen under innerpanelen för snyggast resultat och sen fick vi borra hål där vi ville ha lamporna, ner med lite av strömkabeln i varje hål så vi har tillräckligt tills det är dags att fästa spottarna!
DAG 23 – Innerpanel i van, nästa hörn…
Av någon anledning så var detta hörnet mycket enklare.. Där kunde vi få till ett jättesnyggt hörn utan att det skulle bli vibrationer och stötar när vi kör. Eftersom vi hade gått från en sida och sen runt kom vi från ett annat håll till detta hörn, Där gick det att sätta små distanser från regeln och dit hörn brädan skulle sitta så att den blev stum.
Detta hörnet är det bästa hörnet ???? Det blir nog min sida ????
Wihooo nu har vi flyt!
Att använda innerpanel i van kan var kruxigt då bussen/bilen är rundad åt alla möjliga håll! ???? Men det kommer vara så värt det. Det är så snyggt och sen absolut praktiskt. Då brädorna är 1.5 cm tjocka så har man väldigt stor yta att sedan kunna skruva upp saker på väggen som också kommer kunna sitta bra! Kanske inte allt för tunga saker då vill man hitta av regeln också men lättare grejer eller som stabilitet kommer den möjligheten alltid finnas för oss!
När vi kommit nedanför det andra och sista hörnet var det bara dörren kvar, sen slutspurten ner till hjulhusen! Det går så fort när det är bara ”raka” ytor och inte några grejer man måste jacka ur eller kapa på snedden ????
DAG 24 – Tims födelsedag och hjälp av hans mamma Maria
Även på Tims dag for vi och jobbade på bussen ???? Då fick vi även extra hjälp av hans mamma Maria! Vi har nu gått hela vägen ner mot golvet och kapat snett mot hjulhusen vilket blev så snyggt! Dock ska vi ändå bygga in det men vetskapen om att det är snyggt gjort är härligt! Det vi fick tänka på ar att vi visste inte hur långt ner vi skulle gå med panelen, för enda mot kändes onödigt då det kommer både isolering och golvet så sista brädan längst ner kanske eventuellt måste klyvas. Men det måste vi ta efter golvet är lagt!
DAG 25 – Innerpanel i van är klar och nu isolera golvet!
Asså känslan när hela innerpanelen är lagt på väggarna och det börjar mer och mer kännas som ett hem! Vårt hem❤️ Idag har vi lagt isoleringen på golvet, där har vi använt oss utav XPS skivor också, samma som på väggar och tak, 30 mm tjock. Jag försökte göra så perfekta bitar som möjligt så det skulle bli press att få dit dom, men då vet man att det sitter!
Sedan på med fogskum i alla skarvar och hörn för att dels täta men också som lim-effekt. På hjulhusen blev det lite specialare men nog borde det där lämna ute buller och bång från hjulen? ???? Så taggad nu blir nästa steg att lägga golv ????
Ha det så bra tills nästa gång, och ta hand om er!