Wihooo bussbygge är igång och ingen är gladare än jag! Våran Van Conversion kommer bli episk! ???? Lite bakgrundsfakta: Tim äger en Volkswagen LT35 skåpbil! Det är ett stort as med ett lastutrymme på 4,5 meter x 1,8 meter och en totalvikt på 3500 kilo!! Inget att leka med! En äldre årsmodell från 1997, (det roliga är att modellen är samma flera år framåt).
Vår (jag säger vår fast det är Tims, men snart är det vår ????) van har tidigare varit en frysbil, vilket innebar otrolig isolering! När Tim köpte pärlan för 4 år sedan renoverades hela motorn, och den har under åren fräschats till kraft i det motoriska och som transportmedel.
Tidigare har pärlan (måste komma på ett bra namn för bår kommande pastellgröna pärla) hängt med på ett ex antal skotertävlingar och varit byggd efter det. Stort bagage utrymme pga en skoter, men även en sov del som var så högt upp i taket att om man vred på sig nuddade axeln taket ???? Fanns inte så mycket mer än så egentligen, men det var snyggt gjort!
Här ovan ser man sängen just se pass i taket och det grova mörka tyget!
Allt var klätt med grövre tyg och byggt ordentligt. Förra hösten började Tim med att riva allt och i stort sätt göra den tom förutom väggar och golv!
Här ovan ser man plast väggarna/tak/golv som satt.
Nu har drömmen om ett Vanlife och en grym Van conversion tagit start och vi är i högsta hugg!
Nu när vi dragit igång har vi fått börja med att rensa en hel del, och försöka planera hur vi ska göra! Ni kan läsa här & här mer om vår planlösning och hur vi tänker kring allt!
DAG 1 – Van conversion – ta bort väggar och checka läget
Vi tog beslutet att istället för att direkt börja bygga på befintliga väggar ville vi göra det ordentligt, vi ville kolla att isoleringen bakom såg bra ut (eftersom bilen är så pass gammal). Då det varit en frysbil var alla väggar/tak/golv i tjock plast, vi började med att skruva ner dom, vilket var svintungt, och behålla delarna hela då vi hade tänkt återanvända dem!
Vi kikade på isoleringen och den var ändå fräsch, helt sjuk egentligen efter 23 år! Det vi märke dock med vår van var att det var riktigt mycket kondens. Men rost var det lite av! Vilket vi inte trodde då dessa bilar brukar kunna bli riktigt rostiga på utsidan (vår pärla är det!) Men på insidan karossen/plåten såg det riktigt bra ut!
DAG 2 – Van conversion – rensa gammal isolering
Vi bestämde oss för att köpa ny isolering och rostlaga det lilla som fanns ordentligt! Ut med all isolering och oj vilken tid det tog! Dom har använt sig av Cellplast (frigolit) vilket är sjukt tacksamt och det kommer även vi göra, men i alla små hörn och emellan balkarna har dom proppat in glasfiber isolering, och då menar jag proppat! Det var slit göra kan jag säga… Vi kommer använda oss av denna.
Efter det att vi tagit ut all isolering som fanns bestämde vi oss för att nästa dag ägnar vi helt till rostlagning! Då bussen haft ett kylaggregat på taket så var det gjort 2 st hål, vilket inte var tätat korrekt! Där skulle vi också kapa ut och göra om!
DAG 3&4 – Van conversion – rostlagning dag 1 och installation av fläkt
Denna dag var vi på hugget! Vi vaknade och kände att shit idag får vi mycket gjort! Hade pratat med pappa kvällen innan och han tyckte vi skulle överväga sätta in ett fönster på andra sidan bussen (vi har ett fönster på skjutdörren men det är det enda). Det hade vi tänkt på innan men då det var så mycket jobb funderade vi en extra gång, och så fick det bli, kändes som att vi skulle ångra oss annars!
Vi åkte till en husbilsaffär nära och fick köpa ett begagnat fönster till bra pris! Toppen! Vi åkte även och köpte en takfläkt från Biltema! Den drivs enbart på solceller och ett vanligt batteri, det beslutet kommer vi nog inte ångra! Vi köpte denna. ????
Nu var det bara att börja rostlaga! Vi använde rondellen på ställen där det var värst annars en rostborste eller ståltrissa på skruvdragaren. Sedan på med rostskydd/rostprimer, vi använde hammarlack på ställen som var lite värre! Tim kapade ut och svetsade igen hålen som var i taket! Han kapade även ett nytt hål till fläkten, vi installerade fläkten samt tätade.
Vi blev tyvärr inte helt klara med rostlagningen då det inte kan vara minusgrader för rostskyddet fäster inte då ???? Det blir nog en dag till med rostlagning innan vi kan påbörja isolering!
DAG 5 – Kapa fönster
Idag har i varit och kapat ett mega hål i bilen för fönstret! Shit så bra det blev! Vi mätte riktigt noga och använde både vattenpass och maskeringstejp för att få så rakt som möjligt! Nu har vi ett hål i bilen???? Fönstret ska limmas in i helgen (plåten måste vara varm för att limmet/tätningen ska härda). Kika in, det ser riktigt kul ut???? Kommer bli så bra med fönster!
Här höll vi upp rutan för att se hur det skulle se ut, blev riktigt bra! Tack min kloka pappa för att du guidade oss åt rätt håll!;)
På min instagram EBINREDNING (klicka här) uppdaterar jag flitigt och meddelar er så fort bloggen är fylld med nytt intressant att läsa, såsom bussen tillexempel ???? Följ mig där för en inblick i vårt liv, och framför allt den pastellgröna pärlans framtid ????
/EB
TJA!
Isolerade ni inte balkarna med något ?
såg att ni satt trä-reglar där, men satt ni dem direkt emot plåten?
Hej! Du får ett svar sådär 2,5 år senare😂 Vi isolerade inte själva balkarna i sig, men vi la foam (skumgummi) mellan träreglar och balk. Träreglarna är också målade med lasering för att motstå röta.
Har du påbörjat något van-bygge?😊