Hoppa till innehåll

Smile With Elin

Husbygge – DIY – Återbruk

Meny
  • Husbygge -24
  • Livet
  • Van Conversion
  • Instagram
  • Inredning
  • Renovering
  • DIY
  • Annat skoj
Meny
van conversion

Bussbygge – Vanlife/Van conversion Dag 1-5

Publicerat den 2 april, 20202 april, 2020 av EB

Wihooo bussbygge är igång och ingen är gladare än jag! Våran Van Conversion kommer bli episk! ???? Lite bakgrundsfakta: Tim äger en Volkswagen LT35 skåpbil! Det är ett stort as med ett lastutrymme på 4,5 meter x 1,8 meter och en totalvikt på 3500 kilo!! Inget att leka med! En äldre årsmodell från 1997, (det roliga är att modellen är samma flera år framåt).

Vår (jag säger vår fast det är Tims, men snart är det vår ????) van har tidigare varit en frysbil, vilket innebar otrolig isolering! När Tim köpte pärlan för 4 år sedan renoverades hela motorn, och den har under åren fräschats till kraft i det motoriska och som transportmedel.

Tidigare har pärlan (måste komma på ett bra namn för bår kommande pastellgröna pärla) hängt med på ett ex antal skotertävlingar och varit byggd efter det. Stort bagage utrymme pga en skoter, men även en sov del som var så högt upp i taket att om man vred på sig nuddade axeln taket ????  Fanns inte så mycket mer än så egentligen, men det var snyggt gjort!

Här ovan ser man sängen just se pass i taket och det grova mörka tyget!

Allt var klätt med grövre tyg och byggt ordentligt. Förra hösten började Tim med att riva allt och i stort sätt göra den tom förutom väggar och golv!

Här ovan ser man plast väggarna/tak/golv som satt.

Nu har drömmen om ett Vanlife och en grym Van conversion tagit start och vi är i högsta hugg! 

Nu när vi dragit igång har vi fått börja med att rensa en hel del, och försöka planera hur vi ska göra! Ni kan läsa här & här mer om vår planlösning och hur vi tänker kring allt!

DAG 1 – Van conversion – ta bort väggar och checka läget

Vi tog beslutet att istället för att direkt börja bygga på befintliga väggar ville vi göra det ordentligt, vi ville kolla att isoleringen bakom såg bra ut (eftersom bilen är så pass gammal). Då det varit en frysbil var alla väggar/tak/golv i tjock plast, vi började med att skruva ner dom, vilket var svintungt, och behålla delarna hela då vi hade tänkt återanvända dem!

Vi kikade på isoleringen och den var ändå fräsch, helt sjuk egentligen efter 23 år! Det vi märke dock med vår van var att det var riktigt mycket kondens. Men rost var det lite av! Vilket vi inte trodde då dessa bilar brukar kunna bli riktigt rostiga på utsidan (vår pärla är det!) Men på insidan karossen/plåten såg det riktigt bra ut!

DAG 2 – Van conversion – rensa gammal isolering

Vi bestämde oss för att köpa ny isolering och rostlaga det lilla som fanns ordentligt! Ut med all isolering och oj vilken tid det tog! Dom har använt sig av Cellplast (frigolit) vilket är sjukt tacksamt och det kommer även vi göra, men i alla små hörn och emellan balkarna har dom proppat in glasfiber isolering, och då menar jag proppat! Det var slit göra kan jag säga… Vi kommer använda oss av denna.

van

Efter det att vi tagit ut all isolering som fanns bestämde vi oss för att nästa dag ägnar vi helt till rostlagning! Då bussen haft ett kylaggregat på taket så var det gjort 2 st hål, vilket inte var tätat korrekt! Där skulle vi också kapa ut och göra om!

DAG 3&4 – Van conversion – rostlagning dag 1 och installation av fläkt

Denna dag var vi på hugget! Vi vaknade och kände att shit idag får vi mycket gjort! Hade pratat med pappa kvällen innan och han tyckte vi skulle överväga sätta in ett fönster på andra sidan bussen (vi har ett fönster på skjutdörren men det är det enda). Det hade vi tänkt på innan men då det var så mycket jobb funderade vi en extra gång, och så fick det bli, kändes som att vi skulle ångra oss annars!

Vi åkte till en husbilsaffär nära och fick köpa ett begagnat fönster till bra pris! Toppen! Vi åkte även och köpte en takfläkt från Biltema! Den drivs enbart på solceller och ett vanligt batteri, det beslutet kommer vi nog inte ångra! Vi köpte denna. ????

Nu var det bara att börja rostlaga! Vi använde rondellen på ställen där det var värst annars en rostborste eller ståltrissa på skruvdragaren. Sedan på med rostskydd/rostprimer, vi använde hammarlack på ställen som var lite värre! Tim kapade ut och svetsade igen hålen som var i taket! Han kapade även ett nytt hål till fläkten, vi installerade fläkten samt tätade.

Vi blev tyvärr inte helt klara med rostlagningen då det inte kan vara minusgrader för rostskyddet fäster inte då ???? Det blir nog en dag till med rostlagning innan vi kan påbörja isolering!

DAG 5 – Kapa fönster

Idag har i varit och kapat ett mega hål i bilen för fönstret! Shit så bra det blev! Vi mätte riktigt noga och använde både vattenpass och maskeringstejp för att få så rakt som möjligt! Nu har vi ett hål i bilen???? Fönstret ska limmas in i helgen (plåten måste vara varm för att limmet/tätningen ska härda). Kika in, det ser riktigt kul ut???? Kommer bli så bra med fönster!

Här höll vi upp rutan för att se hur det skulle se ut, blev riktigt bra! Tack min kloka pappa för att du guidade oss åt rätt håll!;)

På min instagram EBINREDNING (klicka här) uppdaterar jag flitigt och meddelar er så fort bloggen är fylld med nytt intressant att läsa, såsom bussen tillexempel ???? Följ mig där för en inblick i vårt liv, och framför allt den pastellgröna pärlans framtid ????

/EB

2 svar på ”Bussbygge – Vanlife/Van conversion Dag 1-5”

  1. Emelie skriver:
    4 april, 2021 kl. 20:33

    TJA!
    Isolerade ni inte balkarna med något ?
    såg att ni satt trä-reglar där, men satt ni dem direkt emot plåten?

    Svara
    1. EB skriver:
      8 januari, 2024 kl. 14:00

      Hej! Du får ett svar sådär 2,5 år senare😂 Vi isolerade inte själva balkarna i sig, men vi la foam (skumgummi) mellan träreglar och balk. Träreglarna är också målade med lasering för att motstå röta.

      Har du påbörjat något van-bygge?😊

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

smilewithelin

smilewithelin

Hänger mest på Instagram 😉

2 december🎄 Här kommer jag med en härlig foto 2 december🎄
Här kommer jag med en härlig foto-dump med bilder från november! Sista bilden hörrni➡️😭🥰

Första bildens ”Grease”-lockar höll sig i 30 minuter, sen efter en promenad i blåsten med Raffe var dom gone 💨 Men lite onödigt slitage på håret har väl aldrig skadat?🙃🙃🥲

Ikväll har jag gjort mina NYC naglar💅 och nu närmar de sig alltså… är typ ASPIRRIG😆🥳
1 december🎄 Idag har vi varit på julmarknad o 1 december🎄 
Idag har vi varit på julmarknad och strosat, så mysigt att de äntligen är dax🥹 Varmchoklad och parisare till lunch, kan de bli bättre? (Jo… om de funnits sallad till parisaren?🥲) 

Vad har ni gjort idag? Något juligt?
 
Nu väntas pizza 🍕 och F1🏎️
#förstaadvent #advent #firstofdecember #decembermood
På söndag är det äntligen första advent, och På söndag är det äntligen första advent, och som jag förstått de, är de då dom flesta börjar julpynta😅 Nu är de ju så att jag haft granen uppe i två veckor.. 🎄Men jag kan nog hitta på nått mer att pynta med på söndag ska ni se😉 

Hur brukar ni göra, pynta tidigt eller i december?🎄🦌 

Ta hand om er, kryp ner under värmefilten och sätt på en bra rulle❣️

#christmasdecor #christmasdecorations #christmastree #earlychristmas #pinkchristmas #pinkchristmastree #pinkchristmasdecor #novemberphotoaday
DIY Adventljusstake! Egentligen vet jag inte om ja DIY Adventljusstake! Egentligen vet jag inte om jag behöver förklara då de är ganska tydligt va jag gjort, men jag gör de ändå ba för att jag vill🥳😉

-Hittade en äldre ljusstake som inte användes
-Sprayade vit🤍
-Sågade plaströr och sprayade guld, även en trästjärna jag köpte från @panduroofficial 👑
-Klart🙏 

Så enkelt är de, och ljusstakar idag ser iprincip likadana ut som förr, vilket gör det helt fantastiskt bra att återanvända något som samlar damm istället för att köpa nytt♻️
En rosa jul har flyttat in till oss🩷 Tycker om En rosa jul har flyttat in till oss🩷 Tycker om denhär granen lika mycke nu som när jag köpte den för 5 år sedan🥹 

Många säger ”granen redan nu??”, ”Har du börjat så tidigt?” Osv.. men för mig är det detta som är så ofantligt mysigt med denna tid, så varför inte? Sen när man städar undan julen så är de ju som vanligt resten av året.. - Därför njuter jag av att få njuta liteee längre av de mysiga 😉🥹
Har jag världens bästa jobb? Ibland (läs ofta) Har jag världens bästa jobb? Ibland (läs ofta) känns de som de🥹 Jag får se elever utvecklas och växa, samtidigt som jag själv lär mig något nytt varje dag❣️ Att hela tiden utmanas är viktigt för mig, annars kommer tyvärr rastlösheten fort, ständigt i behov av nya saker… - här finns inte de problemet😉🥹 

Djur har aldrig tidigare varit ett intresse, men nu ni, nu skulle jag lätt kunna ha en bondgård👩‍🌾 Älskar djuren och hela konceptet!

Älskar att jobba med eleverna! Älskar mitt jobb!! 

#visitumea #forslundagymnasiet #lantbruk #lantbruksdjur #norrmejerier #teachersofinstagram #teachersassistant #farmerlife #farmschool #västerbotten #norrlandmagic #norrland #umeå #forslunda
Jag tänkte först va lite deep å skriva anti-dep Jag tänkte först va lite deep å skriva anti-depressiva… men att vara kreativ hjälper också🩷😉 Det är viktigt att hitta något som får ”bruset” i hjärnan att dämpas. Att skapa är något som jag älskar, och som får mig att helt å hållet endast fokusera på de. 

Vad gör du för att dämpa bruset? Vad är din typ av ”Noise Cancelling”?

#noisecancelling #myspaceanddecor #creativitymatters #feelgood #feelgoodfuel #diycrafts #silencethenoise #interiorcreator #creativityfound #craftingideas
Veckan🫶🏻 Jag har liksom lekt konstnär?? Fi Veckan🫶🏻

Jag har liksom lekt konstnär?? Finaste Elsa å Stefan ska bli föräldrar och en Babyshower är i sin ordning. Inför den fixade jag två tavlor (som hör ihop) med mönster i spackel, som vi sedan skulle hjälpas åt på ”showern” att måla till de blivande föräldrarna🥹 De blev så roligt och resultatet superfint! Ett resultat för en annan dag🥳🥰 

Mer i veckan då.. hmm… jobbat? Tränat? Sett sista avsnittet av Outerbanks och gråtit floder?? VARFÖR????? Håller tummarna för säsong 5😭

Hur har er vecka varit? Vad tycker ni som sett Outerbanks om slutet på säsong 4…? Vi skriver inga spoilers men åsikterna vill jag höra🥹😉
Om mitt liv som lärarassistent skulle dokumentera Om mitt liv som lärarassistent skulle dokumenteras, hade detta varit en bra titel på dokumentären😅😂 

Det kan vara allt från bröstsim på bänkar, dansgolv i klassrummet till egenskrivna hittepå låtar 🎶 eller varför inte en total rokad i elevernas klassrum?😂 

Detta fångade en av mina elever🫶🏻 på film förra året inför simning på idrotten… de kändes viktigt att illustrera bröstsim tydligen?🤔🫠😂 

Älskar iallafall mitt jobb😂🙏

#chaosonatuesday #chaosonawednesday #capcutedit #capcuttemplate #myworkasateacher #teatcherassistant #teatcher
Det är märkligt på nå vis, men ändå otroligt Det är märkligt på nå vis, men ändå otroligt fint, nästan varje dag känner farfars närvaro… Jag har svårt att förstå att han inte är hemma. Jag vet att han fysiskt inte är de, men ändå känner jag hans närvaro i mycke. Jag har fått en annan uppfattning kring själsliga saker, och jag är säker på att han i sin själ är bland oss - sin familj🩷
Ett tillfälle att klä ut sig 😉👻🎃 SISTA Ett tillfälle att klä ut sig 😉👻🎃 SISTA BILDEN😂🫣 varför ska man va sur när man kan va glad?🥹
Veckan🌟 Hur har er vecka varit? Veckan🌟 Hur har er vecka varit?
…. men bara om det är en serie på 📺 å jag …. men bara om det är en serie på 📺 å jag ligger nerbäddad i soffan🥹🩷

#umeå #visitumea #rainyday #rainydays #rainyweather #autumnvibes #swedenautumn #swedishweather #weatherinsweden #weatherphotography #rainywalks #rainseason
Att älska en hund är det bästa jag vet🧡🤎 Att älska en hund är det bästa jag vet🧡🤎 Raffe appreciation post🫶🏻
Veckan🩷 Min relation till djur? Jag har egentli Veckan🩷
Min relation till djur? Jag har egentligen alltid varit hundrädd, skraj för djur generellt.. men sen vi skaffade oss Raffe🐶 känner jag mig helt frälst i hur underbara de är - fantastiska livskamrater🩷 hundar är nu mitt absoluta favoritdjur (eller rättare sagt, Raffe är mitt favoritdjur🥹) Detta har iallafall gjort att min relation till andra djur blivit bättre, jag ser dom på ett annat sätt och älskar att få ta hand om dom! Mitt jobb har såklart också varit en superbra ”KBT” träning för min djurrädsla - de går som inte att undvika när man jobbar på en lantbruksskola😉🐷🐑🐭🐮
DÄREMOT… rädslan för katter har jag fortfarande inte kommit över!! Går omvägar, drömmer mardrömmar osv osv om jag får syn på en😅😼🐈
Bläddra tillbaka i tiden…➡️ 📺-rummet ha Bläddra tillbaka i tiden…➡️ 
📺-rummet har verkligen genomgått en förändring utav dess like under senaste 6 åren… och känner jag mig rätt så hinner jag säkert göra nån förändring ytterligare innan huset står klart😉 

OCH OJ!!! VAD JAG LÄNGTAR TILL ATT INTEDA HUSET - Nu när jag vet vad jag vill å gillar inredningsväg🥹 Men det är absolut nånting som förändras… tänker att det viktigaste är att göra och inreda som känns bäst, och det kan skilja sig både från vad du själv gillade för 4 månader sen, men också skilja sig utifrån vad samhällets trender säger - vilket är okej oavsett💜 

Fyll ditt hem med det du gillar och mår bra av🩷

#inredning #inredningsreportage #interiorjourney #interiorjourneys #interiorbeforeandafter #inredningsinspo #inredningvardagsrum #interior #interiordesign #inredningsinspo #myhome #hem_inspiration #interiordesign #inredningsdetaljer #inspotoyourhome #interior123 #design #homeinspo #inredningsinspiration #livingroom #livingroominspo #vardagsrumsinspo #vardagsrum #detaljer #details #diyprojekt #diy #doityourself #diyprojekt #interiör #underbaraboning
Veckan🩷 Har ni luktat på en kamel nån gång? Veckan🩷  Har ni luktat på en kamel nån gång?🐫

Långkalsongerna får nu officiellt börja användas…🥶 Kameler luktar inte mumma🐫 och att en murstock står stadigt är några saker jag tar med mig från veckan som varit😅🤪 

𝐇𝐮𝐫 𝐡𝐚𝐫 𝐞𝐫 𝐡𝐞𝐥𝐠 𝐯𝐚𝐫𝐢𝐭? Jag har känt mig hängig och möjligtvis en förkylning i kroppen… men just idag känns de piggare! De svänger både hit å dit å fram å tillbaka det här måendet och orken🥲 Hoppas ni mår bra, vi får göra de extra mysigt inför denna höst/vinter - massor med ljus (rekommenderar batteriljus) å massa gott snacks i skafferiet🩷 

#myweek #weeklyvlog #weeklyvlogs #mydiary
Bilder från September🍂📸 Ser ni vilken fan Bilder från September🍂📸 

Ser ni vilken fantastisk utsikt vi kommer ha från huset…?🥹 Ba några steg sen kan man ta kvällsdopp varje kväll🩷
Ett år sedan köpte vi stället, ni vet, STÄLLET Ett år sedan köpte vi stället, ni vet, STÄLLET🥹🩷 #husbygge #husbyggarinspo #housebuild #lösvirkeshus #lösvirkeshuspåriktigt #lösvirke #newhousebuild #egenritathus #woodworker #lumberjack
Veckan🩷 Mörkret kryper sig sakta på, ljusen t Veckan🩷 Mörkret kryper sig sakta på, ljusen tänds och myset blir aktuellt🥰 däremot även tröttheten.. förbannat!! Men jag hoppas sellerijuicen🥬 å träningspassen🏋️‍♀️ gör sig märkbara snart😅🙄 Hur har ni det?🩷

Hektiska klubben är igång och höstens projekt har bara börjat😅 Nu är timmerstugan redo för nedplock och de kommer bli så spännande att se tomten ”tom”🥹 

Jag har också börjat sortera och göra lite ordning i den lilla vedboden som ska stå kvar, i den ska vi kunna förvara saker under byggnationen🌟 

Raffe har varit en helg hos ”mormor å morfar” (min mamma å pappa) och vi har kunnat jobba på hela helgen, Tims mamma har hjälpt oss och visat hur en rivning ska gå till😉
Visa mer 🫶🏼 Häng med mig på Insta!

Senaste inläggen

  • Starbesked – CHECK ! Tekniska samrådet gick bra!!
  • Målat i hallen 😁
  • Avslag på bygglov, varför tänker inte kommunen 1 steg till?
  • Tisdag 23/1
  • Skicka in bygglov

Arkiv

  • oktober 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
© 2026 Smile With Elin | Drivs med Superbs Personligt bloggtema